Homepage Homepage
Page header
BeursBulletin, en uitgever van financiële informatie, heeft dit jaar voor de zevende maal een uitgebreid kwalitatief onderzoek gedaan naar de Nederlandse aanbieders van online beleggingsdiensten. In dit jaarlijkse onderzoek is gekeken naar acht criteria, waaronder ‘klantenservice’ en ‘prijs per order’.

Beleggers via internet beter af bij specialisten
Uit onderzoek van BeursBulletin blijkt dat online beleggen opnieuw goedkoper is geworden, mede door nieuwe partijen zoals Mijnbroker en TradersOnly. Particuliere beleggers krijgen bovendien de beschikking over nieuwe toepassingen. Specialisten nemen hierin steeds het voortouw.
 
Lagere tarieven en betere prijzen
Een nieuw aspect op het gebied van beleggen, is de betere prijs door de zoekmachine van TOM. TOM gaat op zoek naar de beste prijs voor de beleggers van Binck en Alex door de orderboeken van verschillende beurzen te vergelijken. De ontwikkeling van TOM, die inmiddels 4-5% van het volume van Euronext voor haar rekening neemt, is een interessante ontwikkeling omdat dit een nieuw financieel voordeel biedt. Dit fenomeen is een nieuw aspect naast de lagere tarieven als gevolg van de toetreding van nieuwe marktpartijen zoals Mijnbroker en TradersOnly.

Partijen met uitstekende service zetten de toon
Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat de klantenservice bij grootbanken nog steeds ver onder de maat is, terwijl uit de bevindingen van de experts blijkt dat dit cruciaal is. Op andere onderdelen, zoals snelheid van de website, beschikbaarheid en handelsmogelijkheden zijn de partijen dichter naar elkaar gegroeid.

Onderzoeksopzet
BeursBulletin heeft voor het zesde jaar op een rij een uitgebreid kwalitatief onderzoek gedaan naar Nederlandse aanbieders van online beleggingsdiensten. De aanbieders zijn beoordeeld op acht criteria, dit zijn: Gebruiksvriendelijkheid’, ‘Klantenservice’ ‘Voortraject’, ‘Uptime’, ‘Prijs per order’, ‘Snelheid website’, ‘Handelsmogelijkheden’ en ‘Beleggingsinformatie’. In dit onderzoek is onderscheid gemaakt tussen actieve en passieve beleggers.

Klik hier voor het uitgebreide brokeronderzoek dat BeursBulletin recentelijk heeft uitgevoerd.

Klik hier voor het uitgebreide brokeronderzoek dat BeursBulletin in 2010 heeft uitgevoerd.

Klik hier voor het uitgebreide brokeronderzoek dat BeursBulletin in 2009 heeft uitgevoerd.

Klik hier voor het uitgebreide brokeronderzoek dat BeursBulletin in 2008 heeft uitgevoerd.

Klik hier voor het uitgebreide brokeronderzoek dat BeursBulletin in 2007 heeft uitgevoerd.

Klik hier voor het uitgebreide brokeronderzoek dat BeursBulletin in 2006 heeft uitgevoerd.

Klik hier voor het uitgebreide brokeronderzoek dat BeursBulletin in 2005 heeft uitgevoerd.
Spacer
Brokerbesparing
Spacer
Nederlands brokeronderzoek:


1)        BinckBank (9,1)

2)        Today’s Brokers (7,9)

3)        Alex Vermogensbank (7,8)

4)        ABN Amro (7,5)

5)        Lynx (7,4)

6)        TradersOnly (7,3)

7)        Mijnbroker (7,2)

8)        SNS (7,0)

9)        ING (6,6)

10)    Rabobank (6,4)
 
Volgens de onderzoekers scoort Binck goed op voor klanten belangrijke gebieden. De scores op service en klachtafhandeling springen eruit, evenals de gebruikersvriendelijkheid van de website. Niet alleen bekleedt BinckBank de eerste plaats, maar Binck heeft de voorsprong op de concurrentie verder uitgebouwd. Door de kinderziektes bij de lancering van de nieuwe website werd opnieuw bevestigd dat klantgerichtheid hoog in het vaandel staat.

Today’s en Alex een verdiende podiumplaats
De zilveren medaille is dit jaar voor Today’s. Op het onderdeel ‘prijs per order’ blijft Today’s Brokers de onbetwiste leider. De score van Today’s Brokers, Lynx en TradersOnly op het onderdeel ‘klantenservice’ zou beter zijn geweest als de broker waarvoor zij intermediair zijn (Interactive Brokers) niet zo ernstig tekort schiet. Alex neemt ditmaal een derde plaats in.

Klik hier voor het uitgebreide brokeronderzoek dat BeursBulletin recentelijk heeft uitgevoerd.

Vraag hier een informatiepakket aan.